Trzy osobowości, jeden morderca.


Witam Was Moi drodzy Czytelnicy. Dawno się nie odzywałam. Jak się to mówi byłam zarobiona. Postanowiłam jednak napisać Wam kilka słów  o kolejnej książce Jo Nesbo. Miałam nieco dłuższą przerwę. Jak zawsze z  ogromną przyjemnością zasiadłam wieczorami do powieści.

„Czerwone Gardło” opowiada jedną z przygód komisarza znanego z poprzednich części. Mój mąż mnie rozpieścił i podarował mi książkę. Dzięki temu miałam okazję do ponownego romansowania z Harrym.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tym razem historia zaczyna się gdy główny bohater wpada na trop przemyconego do Norwegii karabinu Marklin, uwielbianego przez snajperów do likwidowania odległych celów. Śledztwo zaczyna przybierać coraz szybsze tempo i prowadzi w kręgi neofaszystów. Dzięki temu możemy bliżej przyjrzeć się metodom działania ugrupowania.

Kolejne zbrodnie odkrywają mroczniejszą tajemnicę. Działania zabójcy sięgają drugiej wojny światowej. Dzięki retrospekcjom autor przenosi nas do roku 1942-44. To dzięki temu zabiegowi dowiadujemy się kim jest grupa Norwegów walcząca po stronie hitlerowskich Niemiec.

„Jestem sędzią, lawą przysięgłych i katem … Nie powstrzymasz mnie.” – napis pozostawiony na lustrze na miejscu zbrodni. Sprawa zabójstw jest bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać i choć dokonuje ich fizycznie ta sama osoba to jednak psychicznie są to zupełnie inne osobowości. Taka psychologiczna wyliczanka.  Jej skutkiem są tragiczne wydarzenia. Są nie tylko dramatyczne dla ofiar, ale także jak się okazuje ich bliskich.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

W tej  części  dowiadujemy się nieco więcej na temat życia osobistego Harrego oraz poznajemy historię znajomości z Rakel. Oczywiście ja nie czytam tych książek w kolejności chronologicznej stąd lekki chaos w recenzjach. Nie muszę przypominać, że Nesbo sprytnie potrafi nas „przenosić” w czasie. Chodzi mi o to, że bardzo dobrze wychodzi pisarzowi nawiązanie do wydarzeń z drugiej wojny światowej.

Nie byłabym sobą gdybym nie napisała, że jak każdy kryminał  Nesbo ten skończył niebanalnie. Do samego końca byłam trzymana w niepewności. Myślałam, że udało mi się rozwiązać zagadkę. I o to chodzi w kryminale. Iść po poszlakach, domyślać się, zzuć, że wszystkie klocki pasują do siebie a potem od nowa próbować zgłębiać układankę.

Jest też wątek romantyczny. Gdzieś między mroczną historią jest wpleciony początek relacji Rakel i Harrego. W tej książce dowiadujemy się jak się poznali, jak zaczęli budować między sobą uczucie. Nie jest to cukierkowa historia miłosna. Harry – alkoholik, samotnik oraz Rakel – inteligentna i piękna  kobieta po przejściach.  Czy taki związek ma szansę przetrwać? O tym w kolejnych książkach.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bardzo mi się podobało to, że akcja powieści była rozciągnięta w dużej ramie czasowej. To  tworzyło dynamizm. Nie muszę wspominać o wątkach pobocznych , które jak klocki Lego idealnie  do siebie pasowały. Co więcej temat neofaszytów też nie zawsze jest wygodny i nie każdy pisarz ma odwagę podjąć  go. Jest to bardzo śmiała i trudna tematyka. Nic więc dziwnego, że 2004 roku w plebiscycie czytelników pozycja ta stała się najlepszym  norweskim kryminałem wszech czasów.

Myślę, że wielbiciele niebanalnych kryminałów spokojnie mogą sięgnąć po tę powieść. Nie jest zwykła książka o zabijaniu. Opowiada o ludziach oraz ich tragediach. 

Nic innego mi nie pozostaje jak zachęcić Was do lektury. Mam nadzieję, że moja recenzja choć w niewielkim stopniu zainteresowała Was? Jak zawsze chętnie poczytam Wasze wypowiedzi na temat tej historii. Liczę, że wciągnie Was tak samo jak mnie.

2 thoughts on “Trzy osobowości, jeden morderca.

  1. Przeczytałam wszystkie książki z tej serii, włącznie z najnowszą, ale przez Czerwone Gardło było mi najciężej przejść… uwielbiam tę część, ale ciągnęła mi się 😦 mimo wszystko – Jo to moja największa literacka miłość!

    Polubienie

Skomentuj

